Què és una EMD
Entitat Municipal Descentralitzada
Què és una EMD
Una Entitat Municipal Descentralitzada (EMD) és una entitat d’àmbit inferior al municipi (EATIM). En essència, aquestes administracions constitueixen una forma de govern local amb un cert grau d’autonomia dins del mateix municipi.
La Constitució de 1978 reconeix el principi fonamental d’autonomia local i descentralització, i les EMD tenen el poder d’administrar els seus propis assumptes amb autonomia. Tot i que es troben arreu d’Espanya, poden ser conegudes amb altres denominacions com parròquies rurals, Entitats Locals Autònomes, Entitats Locals Menors, entre d’altres.
Com es constitueixen les EMD?
Les EMD es constitueixen quan hi ha concentracions de població que formen nuclis separats dins d’un municipi.
Aquesta constitució requereix l’aprovació del govern de la Generalitat i ha de complir amb diversos requisits.
La constitució d’una nova Entitat Municipal Descentralitzada (EMD) segueix un procés establert per garantir la seva descentralització i capacitat per a prestar serveis locals. Segons l’article 86.7 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, “les concentracions de població que dins d’un municipi formin nuclis separats es poden constituir en entitats municipals descentralitzades. La llei els ha de garantir la descentralització i la capacitat suficients per a portar a terme les activitats i prestar els serveis de llur competència.”
Les EMD es poden formar per iniciativa de la majoria dels veïns interessats o de l’ajuntament. Posteriorment, el procés de constitució passa per una fase d’informació pública, que ha de durar com a mínim 60 dies, per tal que els veïns puguin expressar els seus suggeriments o al·legacions.
La constitució definitiva d’una EMD requereix l’aprovació definitiva del govern de la Generalitat. Durant aquest procés, s’han de complir tres requisits essencials:
La constitució no pot suposar una pèrdua de qualitat en la prestació dels serveis generals del municipi.
L’EMD ha de disposar dels recursos adequats per a complir amb les seves atribucions i responsabilitats.
Cal que concorrin circumstàncies de naturalesa geogràfica, històrica, social, econòmica o administrativa que justifiquin la seva creació.
Saber-ne més
Hi ha dos òrgans de govern: el president o presidenta, que és elegit directament pels veïns de l’entitat, i la junta de veïns, formada pel president o presidenta i per vocals en un nombre equivalent al terç dels regidors de l’ajuntament del municipi, amb un mínim de dos.
És característic que els vocals de la junta de veïns han de residir dins del terme de l’EMD, a diferència dels regidors dels ajuntaments, on no és un requisit la residència al municipi que representen.
Les competències mínimes d’una EMD, segons l’article 82 del Text Refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya, són:
• La vigilància dels béns d’ús públic i dels comunals.
• La conservació i l’administració del seu patrimoni, inclòs el forestal, i la regulació de l’aprofitament dels seus béns comunals.
• L’enllumenat públic i la neteja viària.
• L’execució d’obres i la prestació de serveis de competència municipal d’interès exclusiu de l’entitat, quan no són a càrrec del municipi respectiu o de la comarca.
• L’ordenació del trànsit de vehicles i de persones en el seu àmbit.
• La conservació i el manteniment dels parcs i els jardins i del patrimoni històric i artístic del seu àmbit.
• Les activitats culturals i esportives directament vinculades a l’entitat.
Els càrrecs de les EMD són escollits durant les eleccions municipals. Els votants d’una EMD voten en dues urnes: una per triar els regidors a l’ajuntament del municipi i una altra urna per a elegir el president o presidenta de l’EMD.
Així, el president o presidenta de l’EMD és elegit per sufragi universal directe, mentre que els vocals són nomenats pels partits polítics segons els resultats de les eleccions municipals dins de l’àmbit de l’EMD.
La regulació de les Entitats Municipals Descentralitzades (EMD) es fonamenta en diversos marcs legals. Primerament, la Constitució de 1978 reconeix el principi d’autonomia local i descentralització, establint que totes les entitats locals gestionaran amb autonomia els seus interessos propis.
La Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases del Règim Local (LRBRL) reforça aquesta autonomia local en el seu article primer, afirmant que les entitats locals exerceixen la seva autonomia en la gestió dels seus propis interessos. A més, en l’article 3.2 de la mateixa llei, es confirma que tenen la condició d’entitats locals aquelles d’àmbit territorial inferior al municipal, instituïdes o reconegudes per les comunitats autònomes, segons l’article 45 d’aquesta llei.
La regulació específica de les EMD es troba principalment a l’article 86.7 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, que estableix el marc general per a la seva existència i funcionament. A més, els articles 79 a 83 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, detallen els requisits, les competències i altres aspectes relacionats amb les EMD a Catalunya.
Aquests marcs legals proporcionen la base normativa per a la creació, organització i funcionament d’aquestes entitats locals.
Per escollir als representants polítics de l’EMD, la ciutadania de Valldoreix escull cada 4 anys el seu plenari el mateix dia que se celebren les eleccions municipals.
En aquestes eleccions, en les meses electorals de la circumscripció electoral de l’EMD de Valldoreix hi ha dues urnes. D’una banda, l’urna de la presidència, on els electors i electores trien directament el president o presidenta de l’EMD per sufragi universal directe. De l’altra, l’urna d’elecció del ple de l’ajuntament de Sant Cugat. Aquesta urna té un doble valor, donat que en funció dels vots, es farà el repartiment de vocals que formaran part de la Junta de Veïns de l’EMD. Els vots d’aquesta segona urna també influiran, de manera proporcional, en el resultat electoral de l’Ajuntament de Sant Cugat i l’elecció dels regidors.
La Junta de Veïns té la funció d’aprovar per majoria els pressupostos, decisions i actuacions que afecten l’EMD, dins les seves competències, i també al posicionament general de Valldoreix davant les altres administracions.
Els òrgans de govern de l’EMD són dos. D’una banda, la Presidència —equiparable a l’Alcaldia— i, de l’altra, la Junta de Veïns —equivalent a un ple municipal—, que està formada per 8 vocals més la persona que ostenta la Presidència.